Penjimatan Duit di Little Gaga

29 October 2009
Posted by Jogger

Wah. Sudah lama saya x hupdet blog. Sedikit kehabisan masa utk buat review. Tp aktiviti blogjog masih berlaku jugak. Pada hari ini, ramai org gunakan blog utk dijadikan medium utk berniaga. Salah satunya, penaja blog saya ini. Little Gaga. Jesteru itu, saya pun bersetuju utk menreview@ mempromote blog Little Gaga. Dan sesiapa yang support greening the earth, patut menggunakan lampin kain ni, sbb kalo yang korang beli kat kedai tu, mengambil masa 500 tahun utk reput.



Little Gaga ni dia jual cloth diaper (CD) atau lampin kain. Kenapa nak pakai lampin kain?? Sebab kalo pakai lampin pakai buang, dia lambat reput. Seterusnya akan mengotorkan @ mencemarkan bumi. Takkan korang nak tgglkan bumi ni kotor utk anak2 korang kan?

Dan yang kedua, dia jimat sbb CD nih sbb kita boleh basuh berulang2 kali. So, kalo korang pakai lampin pakai buang, sekali pakai dah 60 sen (depend pada brand). So terdapat arr penjimatan dalam korangnyer belanja lampin. Sebabkan hari ini saya sangat rajin, saya buat pengiraan untuk korang suma. (harga base on purata major brand)

LAMPIN PAKAI BUANG

Satu lampin pakai buang: RM0.60
Sehari pakai 6 keping: RM0.60 x 6 = RM3.60
Setahun: RM3.60 x 365 = RM1,314 ( 2190 keping lampin telah dipakai)
Umur biasa budak potty train, 3 tahun. So RM1,314 x 3 = RM3,942

Total keping: 6570 keping lampin
Total belanja: RM3,942

CLOTH DIAPER (CD)
Satu CD: RM45
Cadangan Bilangan CD utk sorang anak, 9 keping: RM45 x 9 = RM405
Setahun: RM405 ( sbb dia boleh pakai berulang2 kali)
Potty train: RM405 ( boleh pakai utk anak2 seterusnya)

INFO TAMBAHAN


1) Jimat wooo
RM 3,942 - RM405= RM3,537 (boleh beli susu yang bagus@mahal, mainan utk meningkat pemikiran anak2 ...)

2) Pelaburan yang Berbaloi2
Korang beli CD 9 keping, sama dgn korang beli pampers sebanyak 675 keping. Kira titik pulang modal korang pada kepingan yang ke 675 laa. Kalo 675 keping itu sama dgn hari ke 113 @ lebih kurang 4 bulan tempoh pemakaian pampers pada anak2 korang. Lepas pada tu, korang dah boleh jimat. Kan??

Wah Wah.... Lepas nih, owner Little Gaga kena belanja aku nih...

So cenggitulah critanya, dan Si Hannani Zhafirah tu pun pki CD, sbb tu saya ckp mmg jimat. Memula jer sakit nak bayar, dekat 3 bulan baru rasa jimat. Beeetolllllll. Tak tipuuu

So untuk info2 tambahan, boleh layari di web http://littlegaga.blogspot.com/

Dan saya tgh workout utk dapatkan diskaun utk korang, follower @ pengunjung Blogjog. Maybe guna e baucer ker.... tgk laa

2 jogger:

suez said...

Rajin gak ko/zara basuh cloth diaper ek? Aku memikirkan bakul kain baju pun asyik penuh, hmm mcm tak dapekla den nak torai cloth diaper ni kek anak den....

Jogger said...

kena beb... sbb duit nyer pasal... :)