Mencari rezeki halal

04 December 2009
Posted by Jogger

Kini, saya ingin mengeluarkan diri dari pekerjaan ini. Bukan tidak bersyukur, namun untuk terus maju dan dinamik, reformasi & transformasi perlu dilakukan.

Tapi, masih lagi tercarik2 kerjaya yang boleh memberikan kepuasan & enjoyment setiap waktu bekerja. Kalo ikut cita2 saya dolu2, ingin jer jadik astronout walaupun di waktu tu mcm x logik jer. Tapi, masa Malaysia buat program Angkasawan Negara, terus apply dan dapat ke peringkat saringan pertama. Tapi apakan daya, xder rezeki.

Saya masih ingat pada zaman persekolahan, utk menampung kos hidup pada masa tu, saya & 2 rakan berpakat buat bisnes gunting rambut. Start dari form 2, kita org dah gunting rambut kawan2 dgn caj minimum, sebungkus nasi lemak. So, kalo ada rezeki, mesti ada org akan belanja mkn.

Lepas form 3, tiggl saya sorang jer continue wat bisnes tu. Kesan dia, bdk2 senior & junior suma dtg kat saya utk appointment gunting rambut. Dan lagi besh, kali ni, tiap2 rehat & supper, mesti org belanja. Kalo bdk2 junior, saya demand sket. mintak dorang serve ke meja saya. Kalo supper, hantar ke dorm saya. Mmg mcm King habes laa. Paling besh, saya mmg regular barber utk ketua pengawas sekolah 3 tahun berturut. Nampak sgt, potongan aku nih mengikut spesifikasi sekolah.

Tapi tu dlu. Dapat sepinggan nasi lemak dah puas hati. Sekarang, kepuasan bekerja tu masih belum fulfill sepenuhnya. Biasalah, manusia x pernah puas.

Caj yg dikenakan untuk gunting rambut masa sekolah dulu:

Menengah Rendah
GQ, nipis tepi: belanja makan dan minum time rehat + service penghantaran
Flat Top: 2 kali belanja makan dan minum time rehat + service penghantaran

Menengah Tinggi
GQ, nipis tepi: belanja makan, cash diterima
Flat top: berger ayam + daging

Labels:

14 jogger:

jijie said...

hehe~
penah jadi tukang gunting rambut ye...

Mario said...

haha...aku dulu pun sama wei...tp takde upah...sbb gunting rambut sendiri...muahahaha

Unknown said...

sy pom,.but gunting tuk kwn2 hostel jer..heheh

siggplus said...

haha pandai kau berniaga oh..respek2

masa aku asrama dulu aku jual hotdog..

seketul 50sen..mmg untung gila ah

air panas aku guna smpai jd tak panas dah..sian budak2 yg nk mkn megi..heh

Jogger said...

Jijie

tu lah... tp letihnya xde saper nak gunting rambut Jogger plak

Jogger said...

Mario

ko lagi terel dr aku... gunting rambut sendirik..

Jogger said...

shidah

boleh kita partner bukak saloon woo

Jogger said...

sigg

ko jual hotdog apa weih.... ragu2 nih.... muahhahahaah

Anonymous said...

wah..pernah jd tukang gnting rmbut yek..
bgus la..
leh dpt free je ni..hehe

Anonymous said...

wah..pernah jd tukang gnting rmbut yek..
bgus la..
leh dpt free je ni..hehe

Melz said...

aku tak berani nak berniaga.. ntah la belum datang seru kot ahahaha

lizz said...

pergh! hebat. wat bisnes mase skool lagi. bagus2.

Unknown said...

sekolah kau tu patut ader position tukang potong khas utk kau jer...

i.z.m.a said...

biasa jugak gunting rambut, tapi takde caj dikenakan.. haha..

but apa yang bagus, tiap2 bulan jimat RM10 untuk rambut suami.. :D